vrijdag 13 maart 2015

Realiteit behoeft geen verklaring

Realiteit is simpel weg de onmiddellijke en directe ervaring die aan elk idee of verklaring voorafgaat. 
De Realiteit willen verklaren betekent haar opsluiten en opbergen. Deze zin in een boek van Steve Hage geeft veel inzicht. De realiteit hoeft geen verklaring de realiteit is juist dat gene wat is. 

Bijvoorbeeld als je verliefd bent, dit is een feit en behoeft geen verklaring. Het is een stroom.

Als een stroom ervaar je realiteit. 
De ervaring van alles, je bent mee in de beweging je reageert en beweegt instinctief. 

Als we ons iets nieuws eigen willen maken, lopen we er tegen aan dat de beweging anders is of kan zijn. Het is nieuw.
Deze nieuwe ervaring kan spontaan heel goed gaan. Het licht dicht bij je eigen stroom. Hoe doe je dat of hoe heb je dat gedaan?

Wanneer de stroom van jezelf  duidelijk is  en kunt herkennen, erkennen en accepteren is het te sturen.
Dit geeft nieuwe mogelijkheden en een grote hoeveelheid keuzes.Wat wordt dan de keuze? Dat mag je ervaren en beleven dan kun je het ontdekken.

Als er gekeken kan worden naar wat drempels doen dan is het een feit dat ze afremmen, mooi voorbeeld is de drempels op het wegdek.  In het verkeer zorgen ze voor vertraging. Als er nu gekeken kan worden naar argumenten dan zijn het concepten. Dit concept is ontwikkeld om greep te houden op de situatie. Het vast willen houden van de werkelijkheid. Is dit mogelijk?

Toch is er iets dat hetzelfde blijft. Iedereen veranderd voortdurend van top tot teen elke seconde opnieuw. behalve het 'zelf ' als je terug gaat in je eigen verleden zul je weten dat het 'zelf ' er nog is.

Neem de herinnering van toen je leerde fietsen dit leer proces gebruik je nu nog. Dat is wat eigen is. Jouw stroom als je dit proces in beeld hebt is het makkelijker jouw stroom te volgen.

 
 www.chairaaandachtspunt.nl









woensdag 18 februari 2015



Planmatig werken geeft richting in het leven.


Mijn ‘ik-je’ heeft de afgelopen tijd veel ontwikkelingen meegemaakt. Als ik kijk naar wat het me heeft opgeleverd kan ik alleen maar zeggen dat het me in alles heeft verrijkt.

Het fundament zoals Maslov het heeft uitgedacht en vorm geeft in zijn piramide is een prachtige basis. Deze basis dat is wat onze cultuur als mens is en die is voor een ieder te volgen. Triple PPP maakt o.a. gebruik van deze wetenschap tijdens het begeleiden van ouders en kinderen. 
www.over-maslow.comwww.over-maslow.com

Mijn witte paard ‘Chaira’ heeft me op het pad van een Freestyle systeem gebracht, dit is uitgewerkt door Emiel Voest. In het systeem vinden we opnieuw de piramide terug. 

Dit keer zijn het kleine driehoekjes (uitgediept) die in een grote piramide verwerkt zijn en samenkomen. Hieronder de opzet van het systeem hoe we door middel van een plan het paard kunnen begeleiden.


Als je een gevoelsmens bent is de techniek die je gebruikt onbewust je doet het immers vanuit je gevoel intuïtie. Als je een denkmens bent dan is de techniek die je gebruikt misschien bewust maar hoe combineer je het met gevoel?

Er zijn vele manieren die goed werken en aanvullend zijn op de hierboven staande piramides. 

Vanuit mijn ervaring weet ik dat techniek bewust maken een heel leerzaam toch uitdagend proces is. Dat is waarom ik deze twee schema’s graag wil delen. Ze zijn de basis van het planmatig neerzetten van een leven. Voor jezelf en voor je dier.  

Kijk er eens rustig naar en laat het je inspireren en steunen.


www.chairaaandachtspunt.nl

vrijdag 16 januari 2015

Richting bepalen geeft vertrouwen

Om een juiste beslissing te nemen, stel jezelf deze vraag:
Welke weg brengt mij dichter bij mijn doel en welke weg voert mij er juist bij vandaan?

Soms weten we niet wat we moeten doen, welke beslissing we moeten nemen en welke weg we in moeten slaan. Daardoor zien we vaak ook de antwoorden niet die op onze paden liggen. 

Bekijk in dergelijke gevallen eens goed welke beslissingen en mogelijkheden je dichter bij je doel zouden kunnen brengen en welke je juist verder er van af.

Al dat je dan nog hoeft te doen is het pad te kiezen dat je dichter bij je doel brengt. Anderen kunnen dat niet voor jou doen, dat moet jezelf doen. Je zal zelf een manier vinden de juiste hand grepen te vinden. 

De volgende oefening kan je helpen om eenvoudig het juiste pad te vinden.

Eisen aan de vraag zijn:
a.      De vraag kan met een ja of een nee antwoord volstaan.
b.      De vraag is doel bewust gesteld.
c.       1 vraag per antwoord. (let erop dat je per keer 1 vraag stelt)

1.      Ga staan, zet beide voeten op de grond, benen op schouder breedte.
2.      Leg je handen op je hart streek.
3.      Sluit de ogen.
4.      Stel de vraag die met de gebeurtenis van doen heeft, om de juiste richting te bepalen. 
5.      Voel wat er gebeurt. Val je voorover dan is het antwoord een “ja” val je achter over is het antwoord “nee”.

Vraag er rustig op los je hart heeft alle antwoorden paraat. Bijzonder vinden we dit maar als je eenmaal leert werken durf je te vertrouwen op jezelf. Want je maakt gebruik van je lichaamswijsheid. Een ieder heeft die en is groot aanwezig.

Dit is werkelijk jou unieke “eigenkracht”.


maandag 15 december 2014

Lieve jij! mijn kerst wens voor jou.

Accepteer hoe je bent, niet hoe je zou moeten zijn. Mensen mogen de schoonheid van Dat- wat –is gaan zien en zouden dit mogen leren. De ongelooflijke grootsheid van het natuurlijk bestaan.

Pas als iets uit je onbewuste naar het bewuste is gebracht, kan het opgelost worden. los het op! Dat is het cadeau voor jezelf en wat je een ander kan geven. De spiegel van jou zijn anderen. 

Jou onbewuste laat  jou "ik" zien door een ander. Als de uitdagingen opgelost kunnen worden door het onder ogen te zien, dan word je helderder, lichter. Hoe meer zaken uit je onbewuste hun zwaarte verliezen, des te ruimer wordt je bewustzijn. Dan breidt het terrein van het bewuste zich uit.

Er is niks mooiers dan eenvoudig en gewoon te zijn. Dan ben je nergens bang voor. Je wordt een open boek. Maak jezelf schoon!

Meditatie is niets anders dan het opruimen van alle troep die zich in je denkwereld vast gezet heeft.

Als dat denkmechanisme stil is gevallen en je hart zingt……. Luister dan eens naar de vogels om je heen.

Dan ben je er klaar voor om intiem te zijn, zonder een greintje angst maar vol vreugde. Zonder intimiteit ben je alleen, te midden van vreemden. Met intimiteit is het vol vrienden om je heen, vol mensen waar van je houd. Intimiteit is een fantastische ervaring. Niemand mag dat missen. Dat gun ik iedereen.

Reken af met alle troep die conditionering in je verzameld heeft, met alle nonsens die je eeuwen lang hebt moeten slikken, zet er een punt achter en leef een leven. Leven is verandering, vol uitdagingen, vreugde, vrede, stilte samen zingen en dansen. Dan zul je door een transformatieproces gaan …. En waar je ook bent, die plek zal veranderen in een paradijs.

Dikke kus aan je zelf.

Liefje

zondag 16 november 2014

Excuus!

In het leerproces maak je fouten, zo leer je namelijk het snelst.
Geen excuus maken, durf te vertellen wat er in je af speelt.

Wat heb je veel lef en durf nodig om dit te doen. Als het je dan gelukt is, wordt je door anderen vaak genadeloos afgestraft. Patronen geven ons een onwerkelijk beeld.

Een excuus geeft een valse belofte, je maakt dan een belofte die geen stand kan houden.
Je breekt er vertrouwen mee.
Het vertrouwen in jezelf en de ander.

Het is mooier om te beschrijven wat er in je om gaat en wat er gebeurde in een situatie  met jouw. Wat je voelde en je gedrag daarin herkennen dan kun je het gedrag aan passen naar hoe je het zou willen. Dat maakt dat je kunt werken met de fouten die je maakt. Zonder excuus maar oprecht uit het hart.

Welke vraag dien ik dan te stellen aan mezelf:

Wat speelt erin mijzelf in deze situatie?
Wat doet de situatie met mij?
Wat voel ik nu?

De beste verdediging is transparant zijn, of te wel geen verdediging. Je mag immers dingen nog leren.
Daarbij horen fouten maken. Door te aanvaarden dat fouten maken goed is aanvaarden we onze verwondingen, onze kernovertuigingen en onder drukte emoties.

We durven opnieuw het leren vanuit de ervaring zoals we deden als kind, met het verschil dat je nu weet wat je wilt veranderen. Zo kom je dieper in de emotie. Iedereen heeft in zijn/haar leven emoties opgestapeld.

Als je durft te accepteren wat je gedrag en emoties doen en weet hoe ze zijn kun je oude patronen los laten. Je automatische gedrag en het verdedigingsmechanisme kun je dan veranderen en/of aanpassen. 
Alleen als je werkelijk durft te kijken naar jouw eigen aandeel in het geheel kun je alles wat je dwars zit veranderen.

Paarden laten je het stuk zien in je automatische gedrag en verdedigingsmechanisme als je het ziet en weet kun je het leren veranderen.



zondag 19 oktober 2014

Leren van paarden en paarden leren van ons

Hoe kan het dat het paard bij de ene persoon makkelijk mee loopt langs lastige voorwerpen en situaties, en bij de ander weigert?

Dit is het wat er te leren valt:
·         Intentie
·         positie
·         houding
·         beweging
·         Kennis hoe jij als mens loopt/ bent/ beweegt
·         Waar loop ik? met of zonder paard
·         Wat is het leer doel? welk onderdeel is er te leren
·         Voor wie is het leer doel; mens of paard
·         Welke verwachting is er; van mens (wil)
·         Met welke intentie doe ik de dingen

Al deze bovenstaande stappen zijn nog weer dieper uit te werken. Ik geef een voorbeeld aan de hand van de eerste stelling; kennis over hoe jij loopt als mens:
Hoe loop ik? Wat is mijn intentie? wat is mijn positie? wat is de houding van mijn lichaam? Hoe beweeg ik? Loop ik werkelijk hoe ik het mij voorstel? Standvastig, vast beraden, voorzichtig, alles bekeken of snel vooruit. Kom ik werkelijk zo over als ik het me voorstel?

Allemaal vragen bij het eerste stapje hoe loop je als mens. Dan komt daar de situatie nog bij; waar loop je? Heb je deze situatie al eerder mee gemaakt? Wat was je ervaring. Wat neem je mee uit die ervaring en hoe geef je het vorm?

Dit zijn vragen die mensen in hun intuïtie snel stellen het werkt als een radar. Vaak maak je onbewust afwegingen en je lichaam reageert hier op. Het beeld wat wij lichamelijk geven vertaald het paard naar ons als individu. Als je te graag even iets wil doen. (heb je vast gemerkt in het dagelijks leven dat het mis loopt.) De wil is te prominent aanwezig en zal als verstaring/ verstijving overkomen op de ander. Toch is het fijn om te weten wat je wilt, dan kun je het gaan doen. We hebben daar kennis voor nodig. In het les materiaal staat bij intentie: kennis die je hebt opgedaan tijdens ervaringen met of zonder het paard, deze kennis geeft je rust en zekerheid die nodig is. (om met het paard te werken.) Als er nog geen ervaring is met paarden en de verbinding mag nog tot stand komen geeft het paard je de kans. Het paard (getraind) gaat uit van goede bedoelingen, vertrouwen. Het paard is afwachtend in de eigen houding. De persoon kan nu gaan oefenen en ervaring op doen.


Komt daar veel spanning bij door te snel dingen willen kan het paard blokkeren. Het paard laat jou eigen blokkade zien want je lichaam zegt: je wilt iets maar wat is dat precies? 

Deze vraag; wat is dat precies is de clou, hier zit het verschil in.

Lichaamstaal en verschil van samenwerken op dat moment in een bepaalde situatie.
Als je ervaring hebt met het paard weet je hoe je situaties kunt oplossen en weet je uit ervaring hoe een paard kan reageren in sommige situaties, dat kan een voordeel zijn. Toch kan het ook een nadeel zijn wanneer je nog midden in het leerproces zit. Het leer proces bestaat uit 4 noemers:
1.      Onbewust- onbekwaam
2.      Onbewust- bekwaam
3.      Bewust- onbekwaam
4.      Bewust- bekwaam

Als je onbewust – onbekwaam bent kun je ontspannen zijn in uitvoering, wat kinderen vaak zijn (onbevangen). Ontdekken om te ontdekken zonder verwachting en wil, uit nieuwsgierigheid geboren.
Dit is de eerste mooie ervaring in het leerproces. Naar de uitkomst van dit leerstuk verlangen we terug. Alleen hoe deed je dit? Soms is dit direct opgeslagen en vaak dienen we dit te oefenen. Want oefening leert ons het vervolgens te kunnen herhalen. En het resultaat van de eerste keer nogmaals te beleven. 

In de vierde stap en laatste stap van het leerproces geeft aan dat we precies weten hoe we iets doen. Wat we gaan doen. Wanneer we iets gaan doen. Met welke reden we het gaan doen. Dan hebben we de eerste ervaring terug met het voordeel het nu te kunnen herhalen en doen wanneer het nodig is, “het is geleerd”.
Ons lichaam geeft in dit leerproces weer wat wij in kleine vaak on onmerkbare seintjes ervaren. Dit geeft het paard ons aan als een spiegel. Het paard is als het ware de omgeving (de omgeving reageert hier snel en doel treffend op.) Deze lichamelijke reactie helpt je om nieuwe ervaringen te ontdekken en te leren.
De grootste hulp/ truc is ademhalen, dit ontspant het lichaam en geeft je de tijd om de reactie waar te nemen. Met de inademing zie je het paard vaak een andere reactie geven. Ze ademen vaak zelf mee om hun lijf te ontspannen.
Als er nu een actie volgt waar het paard in mee kan. Door het rustige lichaam zal het paard volgen naar de volgende stap. Het lichaam kan alleen ontspannen zijn als er iets wordt gedaan wat het al kent. Lopen bijvoorbeeld. Als daar een hindernis bij komt dan krijgt het lopen al een andere betekenis; lopen naar de hindernis. Dit roept al een reactie op in het lichaam. Dit zal het paard dan als spiegel opnieuw direct laten zien.

Om het leerproces door te komen zijn er meerdere trucs en tips, uiteindelijk blijven er een paar hangen dan is de kennis vergroot bij het individu en wordt opgenomen in het individuele leerproces. Om tot een ervaring en beleving te komen waar je op dat moment iets mee kan. Of het geleerde een vervolg krijgt ligt aan de persoon zelf. Was de ervaring en beleving de moeite waard heeft het iets toe te voegen dan zal het eerder geleerde vaker aangesproken worden, of zelfs verdiept worden wanneer dit wenselijk is.
Met paarden werken laat  zien hoe we reageren. Wat we daar als persoon nog van kunnen en mogen leren. Dat maakt het leerproces van de schriktraining afgelopen 6 september extra duidelijk.
Wij als mensen reflecteren zonder dat we er bij stil staan, als we dat bewuster gaan zien wordt de samenleving een stuk aangenamer en harmonieuzer.



woensdag 17 september 2014

Witte gedachten


Witte gedachten

Witte gedachten geven je de kans om flow te beleven. Flow, grace, gnost zijn allemaal woorden die voor een staat van zijn staan. Bewustzijn beschrijven.

Witte gedachten zijn het begin van de staat flow. Het aan durven om niks van gedachten in je hoofd te hebben op voor hand. Vanuit je gevoel te luisteren en te voelen dat is een hele stap. Wat is daarvoor nodig zou je kunnen denken.

In deze blog kun je de eerste stappen lezen en daarna de stappen gaan zetten.

Laat ik eerst de betekenis van flow, grace, gnost, vrij leven beschrijven. Deze opsomming is te vinden op internet en in boeken van o.a Eckhart Tolle, Janos, Brandon Bays, Berthols Gunster,Paul Ferrini en nog vele anderen.

Flow is het proces van de totale betrokkenheid bij het leven met alle aspecten van de menselijke ervaring, beleving, creativiteit en genot.

Flow = groeien + bloeien = gloeien.

Flow is een stemmingstoestand die zich voordoet wanneer je het gevoel hebt dat de uitdaging die je aangaat precies in evenwicht is met je vermogen tot handelen. Om te leren. Het leren genieten.

Deze benadering in je gedachten veranderd veel in je leven. Maak het verschil voor jezelf en ga het ondervinden.

Wat is er voor nodig:


1.   Jezelf openen

2.   Betrokkenheid

3.   toewijding

4.   vastberadenheid

5.   Gezamenlijkheid

6.   Groei

7.  Communicatie

8.    Spiegelen- reflectie

9.    Verantwoordelijkheid

10.  Vergeving